Káča strávila podnětný semestr v Anlii. Rozhodla se, že se s námi podělí o své zkušenosti s tamní dopravou.
Busem, vlakem, autem? Za kolik a proč..
Anglie je častou prázdninovou destinací a proto mě redakce oslovila, jestli bych o ní něco nenapsala. První žádost se týkala Londýna, ale při chvilce přemýšlení o tom, co bych přesně psala, mi došlo, že o Londýně už psala spousta lidí a kdo tam chce jet, stejně si něco najde na internetu.
Za tři měsíce, které jsem v Anglii strávila, jsem však narazila na pár zajímavostí, o které bych se ráda s někým podělila. A co je lepší příležitost než článek v Kompase, že.
Nejzásadnější rozdíl, na který jsem narazila při cestování, je způsob ocenění lístků a jejich cenová škála. V Anglii je běžně možné naplánovat výlet, při kterém je nejdelší vzdálenost tou nejlevnější. Na vzdálenosti totiž cena záleží jen relativně a u některých dopravců.
Jak to tedy funguje? Ceny jsou většinou určeny především dle špičky, tedy dle toho, zda chce člověk jet ve stejnou dobu jako spousta dalších lidí, anebo zda jede v dobu, kdy je pro dopravce obtížné autobus naplnit. Částečně hraje roli samozřejmě i zmíněná vzdálenost, je však třeba si uvědomit, že její role opravdu není absolutní. V neposlední řadě pak záleží na tom, s jakým předstihem si lístky kupujeme a v nemalé míře samozřejmě také na tom, čím nakonec jedeme.
Při kratších i delších výletech v Anglii jsem si našla algoritmus, jak naplánovat co nejlevnější výlet.
Nejprve je třeba si ujasnit, zda bude výlet jednodenní, či vícedenní a kolik nás vlastně pojede. Taky záleží na tom, zda jsou cílem velká slavná města anebo i menší města a příroda.
Pokud se jedná o letní cestování, volila bych samozřejmě stopování, vzhledem k tomu, že jsem však byla v Anglii od půlky října do poloviny prosince, musela jsem vzít v potaz zimu a déšť, které nejsou v Anglii výjimkou. Popis se tedy týká především mimoletních a tedy placených typů dopravy.
Spolujízda – Blabla car (http://www.blablacar.com/)
Spolujízda v Anglii funguje na stránce blablacar.com stejně jako v České Republice jizdomat.cz. Dokonce, jak jsem zjistila, jsou tyto stránky mezinárodní a je možné se jejich pomocí dostat například do Polska či Francie. Já osobně jsem spolujízdu nevyužila, jelikož jsem měla časově jasné chvíle volna a bohužel se s nimi správné jízdy neshodovaly. Jízdy, které to vyhledalo byly však vždy levnější než National Express či vlak. Levnější varianta tedy dle výpočtu může být pouze Megabus či plně naložené auto.
Pronájem auta
Pronájem auta je riskantní ale levná a jednoduchá varianta. Při bedlivějším zkoumání lze však nalézt mnoho překážek. Zaprvé, potřebujete řidiče. A to takového, který má více než 25 let a nebojí se jezdit n levé straně, držet volant pravou rukou, řadicí páku levou rukou a zvládnout psychicky to, že automaticky reaguje naopak..tedy kouká se do špatného zrcátka a zařadí se na špatnou stranu. Pokud byste jezdili s evropským autem, pravděpodobně bude jednodušší řidi
e sehnat, jelikož by odpadla spousta opačných věcí. Vždy je však potřeba nastudovat, jak to v Anglii chodí. Mě například zaskočilo nahrazení většiny větších křižovatek kruhovými objezdy a pravidla na nich – jsou zde pruhy dle toho, kde chce řidič odbočit a bliká se při nájezdu na něj, podle toho, do jakého pruhu se jede… každopádně na internetu je spousta rad i simulací.
Další problém při pronájmu auta je právě ono riziko. Ve chvíli, kdy se člověk nechá pojistit, cesta se stává dražší, než jiné typy dopravy. Pokud tedy řidič není ochoten jet se spoluúčastí do 1000 liber, platí denně částku, která převyšuje částku za pronájem. Stejné je to s penězi za nízký věk řidiče.
Zaskočit vás také může to, že před vydáním auta na kartě zamrazí částku okolo 10000, kterou nemůžete používat ještě týden po vrácení auta. Já ji třeba ještě zpět nedostala (po devíti dnech).
Výhody pak jsou jasné. Můžete jet kdykoli kamkoli.. což se hodí třeba u přírodních památek a také pokud plánujete vícedenní trasu, na které máte spoustu zastávek.
Megabus (http://uk.megabus.com/)
Megabus je velice nevyzpytatelný typ dopravy. Bezkonkurečně nejlevnější možností je při navštěvování velkých měst na velkou vzdálenost. Výlet s ním je vhodné plánovat dopředu a pravděpodobně zabere trochu času vše vyladit. Finančně je možné jet kamkoli v rámci Velké Británie za jednu libru. Tyto nabídky jsou většinou ve dnech jako pondělí až čtvrtek kolem poledne. Podařilo se mi však najít i brzké ranní i večerní spoje. Jednou jsem ho i využila při cestě v sobotu večer ze Southamptonu do Londýna. Co možná není úplně jasné je že Megabus má v rámci své nabídky i vlaky a pokud je místo odjezdu i příjezdu nádraží, jedete pravděpodobně vlakem. To je největší luxus, za nejmenší cenu. Za rezervaci lístků je poplatek půl libry, a tedy mě a mamku jedna cesta z Southamptonu do Londýna stála 2,5 liber.. vlakem.
Nevýhoda je tedy to, že jezdí jen z několika největších měst a ceny jsou výhodné jen určité náhodné termíny. Pozor, pokud dneska najdete cestu za měsíc za libru, neznamená to, že to tak bude i zítra.
National Express (http://www.nationalexpress.com/)
National express je bus, který má zastávky skoro všude. Je to taky typ dopravy, kterou jsem využívala nejvíce. Ceny jsou více dle vzdálenosti než u Megabusu a dá se u nich čekat větší stálost. Lze vysledovat průměrnou cenu. Ceny se občas změnšují s počtem osob či při zpátečních jízdách. Nejsem však schopna říct, jak přesně..působilo to na mě dost náhodně.
Na National Expres lze uplatnit studentskou kartičku, která ušetří 30 % z každé jízdy..tato kartička má i verzi pro důchodce a rodiny. Pokud jde člověk na hlavní webovou stránku, a zmáčkne na ikonu libry (občas pětilibry), přepojí ho to na stránku s levnými jízdami od pěti liber. Zle tak najít dost výhodné lístky z velkých měst do velkých měst které tedy nikdy nejsou levnější než 5 liber, zato jsou na každý den. Podmínkou je včasná rezervace – tzn. Cca měsíc předem.
U National Express se mi vyplatilo mít založený účet a kupovat na něm postupně jízdenky. Nabízeli mi různé slevy a výhodné jízdenky, které bych původně nebyla schopná sehnat takto výhodně. Jedna z akcí, kterou jsem využila, byla 25% sleva a druhá byla 8 liber na cestu kamkoli.
Běžné jídné je však většinou dost drahé, hodí se tedy využívat právě jakékoli zlevněné možnosti. Popřípadě může být drahým spojem na krátkou vzdálenost, který umožní využít levný Megabus či znova levný National Express někam dál.
National Reilways (http://www.nationalrail.co.uk/)
Vlaky jsou v Anglii velice drahou záležitostí. V případě zpátečních jízd však již ne tolik. Například z Winchesteru stála jednosměrná cesta do Southamptonu něco přes sedm liber. Obousměrná stála něco pod osm. Ve srovnání.. na Blablacar většinou nabízeli lidi svoz za 1-3 libry, National Expres za 2,3-5 liber a Megabus tam nejezdil.
Vlaky jsou velice rychlé a pohodlné. Vyplatí se tedy především využít Megatrain.
Autobusy regionální (goeuro.co.uk)
Regionální autobusy jsem nějak zvlášť nevyužívala, z toho mála co jsem zažila, je však opět stejná situace jako s National Express, co se týče slevových kartiček na studenty a důchodce. A také stejně jako ve vlaku, vyplatí se kupovat zpáteční.
Bonus – v Londýně jedině Oyster card
V Londýně se cestuje čímkoli za pomocí Oyster card. Jsou toho plné weby, takže není problém získat více informací. Co jsem však hledala složitěji…
Oyster card stojí 5 liber a vyplatí se úplně vždycky, když má člověk čas ji znova prodat. Nabít se na ni dá kolik kreditu člověk chce..pouze je třeba využít automat a platit mincemi. Pokud chcete platit kartou, platí se od 5 liber výš.
Při cestě busem, je možné jet jedenkrát i bez dostatečného kreditu na Oyster card, před další jízdou je však třeba ji nabít. (To je novinka od srpna, kdy přestala fungovat možnost koupit lístek v buse).
Při vracení Oyster card stačí vyplnit adresu a podepsat se abyste dostali peníze zpět.
Cena jízd se pořád mění – v závislosti na prostředku i dopravní špičce.. je tedy dobré si najít tabulku. Ale celkově jezděte, když ostatní nejezdí a pokud jedete daleko, vyplatí se jet busem, jelikož to lístek nerozlišuje.
Do metra i z metra se lístek přikládá, do busu taky ale z busu ne.
Kromě zmíněných typů dopravy pak Angličané hojně využívají kolo. To se mi však nakonec nepodařilo výhodně sehnat, takže nemohu referovat. Taky jsem absolvovala chod o berlích, což také nemohu doporučit… Jízda vlastním autem je jednoduchá možnost, ke které však nemám moc co dodat a výběr lodí pro návštěvu ostrovů nejde moc zobecnit pro celou Anglii, jelikož je ke každému jiná linka. Je možné, že existují další možnosti, o kterých nevím, z toho, co je však běžně známé, jsem snad vzpomněla na vše.
Pokusím se to tedy nějak shrnout. Pokud budete chvíli v Anglii bydlet, můžete uvažovat i o nějakých slevových kartách, jinak však doporučuju předem najít výhodné Megabusy a Megatrainy a ty co nejefektivněji propojit s Blablacar či National Express. Pravděpodobně to bude znamenat spaní v některých městech a na to se mi osvědčil couchsurfing. Pokud vás jede víc jen tak na výlet, je pravděpodobně léto. V takovém případě buďte mladí a najděte si pár základních Megabusů a zbytek dostopujte..:)
Blabla car lze využít i pro samotnou cestu do Anglie a Megabus při přiblížení do Německa či Francie taky. Pro cestu do Anglie je však nejrychlejší a poměrně levnou možností let s Ryanair nebo Wizzair.
Při dopsání části o cestování, jsem s hrůzou zjistila, že už to má tři strany, pro dnešek tedy informací o Anglii stačí a třeba jindy zase jiné.
Napsala Káča